baraonda - (rend)szertelen gondolatok, életmesék

Hollywood fekete-fehérben

2018. augusztus 15. - baraonda

audrey5.jpgMindent meg tudott mutatni. A csillogó sztárt és a hétköznapi arcot is a jelmez mögött.  Fotóiból címlapot csinált a Life, a Harper's Bazaar és számtalan magazin még.  Ikonikus fényképeit szinte mindenki ismeri. Fotózta a kölyökképű Brando-t A vágy villamosában. Elkapta a pillanatot, ahogy a kacéran mosolygó Monroe áll a metró szellőzőrácsa felett és szoknyáját magasra repíti a szél. Ott volt, amikor Anthony Quinn feltűrt ingujjban eljárta a táncot valahol Görögországban.

Híres színészek, híres képek. De ki állt a kamera mögött? Könnyen megjegyezhető neve volt, mégis elfelejtettük. Az Álomgyári fényképészt Sam Shawnak hívták.

Csóró orosz bevándorló családba született 1912-ben és New Yorkban nőtt fel az olasz negyedben. A félénk orosz kölyök nehezen találta helyét a hangos szicíliai bambinók között, leginkább az utcákat rótta, szurkot gyűjtött aztán sárral dagasztva szobrokat készített belőle.

A középiskolában művészeti foglalkozásra járt, rajzolni, festeni tanult. A tehetséges fiúnak a Pratt Intézet ösztöndíjat ajánlott, az így szerzett pénzből bérelte első stúdióját.

Egy karikatúra ide, egy rajz oda, jöttek sorban a megrendelések.  Volt már pénze bőrcipőre, szabóra. És fényképezőre. Mert a fotó az más, mint holmi rajz. Ott a pillanatot kell megtalálni, levadászni azt az egyet, amivel a kép jegyet vált a halhatatlanságba.

ss.jpg

A Collier’s magazin kötött vele először szerződést, fotóriporter lett, beutazta az Államokat. Nyakában ott lógott a Nikon, a téma meg ugye az utcán hever, hát próbált megörökíteni mindent. Képei kilógtak a keretből és önálló életre keltek.

timesquareboxingclub.jpg

franksinatra.jpg

Aztán egy napon megcsörrent a telefon, az Oscar-díjas rendező, Elia Kazan volt a vonalban, munkát ajánlott.  Kezet ráztak. Shaw hirtelen a legnagyobb sztárok között találta magát.  Dolgozott többek között Ingrid Bergmannal, Sophia Lorennel, Duke Ellingtonnal, Paul Newmannel,  Elizabeth Taylorral, Alfred Hitchcockkal, Audrey Hepburnnel, szinte mindenkivel, aki abban az időben számított. Reggeltől-estig ott volt a forgatásokon, de a fényképezőt nem tette le a munkaidő végén sem.  

loren.jpg

la.jpg

romy_1.jpg

Több művésszel baráti kapcsolatba került, például Marilyn Monroe-val is. Látta a szép színésznőt tündökölni, látta szétesni, ott volt Marilyn életének összes fontos és nem annyira fontos pillanatában.  

monroemiller.jpg

mmwindow.jpg

Az, hogy Monroe életének talán leghíresebb fotója elkészült szinte teljes egészében Sam Shaw érdeme. Még évekkel a film előtt tengerészgyalogosokat fotózott a barátnőikkel. Az egyik lány szoknyáját magasra kapta a szél. Amikor a Hét év vágyakozás forgatásán meglátta Marilynt a fehér ruhában, meggyőzte a rendező Billy Wilder-t, hogy egy hasonló szoknyalibbenős fotóval reklámozzák a filmet.
30 méteres Marilyn sziluett a Time Squaren, hosszú sorok a mozi előtt. Thank you, Sam! - kacsint Wilder, és újabb szivarra gyújt. 

mm1.jpg

A híres jelenet filmes hátterét az ismert kritikus, Fáy Miklós remek posztban elemezte éppen a napokban. 

1964-ben a Zorba, a görög forgatása alatt Anthony Quinnel közös apartmanban laktak Krétán. Élethosszig tartó barátságot ápoltak.
zorbathegreek2.jpg

Később producerként beszállt a mozibizniszbe, John Cassavettes-szel társulva több filmet, reklámot  is készítettek, de igazi szerelme mindig a fotózás maradt.

johnwayne.jpg

1999 tavaszán, hosszas betegeskedés után tette le örökre a fényképezőt.

ssvenice.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://baraonda.blog.hu/api/trackback/id/tr8314182323

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.